האם חופפים ביום לטבול בלילה? האם אפשר לחוף בערב שבת ליום שבת? רבא פסק בעניין ואז תיקנו אותו והוא שינה את דעתו והודיע ברבים. זב או זבה שבדקו ביום שביעי בבוקר ומצאו טהור ואז מצאו כעבור כמה ימים שהם טמאים, האם יש עליהם חזקת טהרה עד הבדיקה שנייה? אם בדקו יום שביעי בבוקר ומצאו טמאים ואז בדקו כעבור כמה ימים ומצאו טהור, האם הם בחזקת טהרה או טומאה בימים שבין הבדיקות? בגלל שימים שעליהם יש דיון הם בימי זיבתה, האם אפשר ללמוד דינים מסויימים לגבי זבה מכאן – כגון האם אפשר לקבוע וסת קבוע בימי זיבתה? בעקרון צריך לבדוק בכל ימי שבעה נקיים – מה אם רק בדק ביום הראשון וביום השביעי? יש מחלוקת תנאים אם זה בסדר, או אם סופרים רק יומיים אלו ולא השאר, או אם רק היום השביעי נחשב. יש מחלוקת אמוראים – מה קורה אם רק בדק ביום הראשון ולא ביום השביעי.
Can one shampoo during the day before going to the mikveh or does it need to be at night just before going to the mikveh? What about shampooing on Friday afternoon for Saturday night tevila? Rava ruled and was corrected adn he stood up and admited his mistake. If a woman checks on the seventh day of niddah in the morning and is clean adn a few days later is not, from when is she presumed to be impure? What if the reverse happened? Since these in between days in question are in her zava days, can one learn from this mishna details about zava days – like can one establish a regular cycle for zava days? One needs to checks during seven clean days each day but what if one only checked the first and seventh? There is a 3-way tannaitic debate regarding this. There is a debate among emoraim regarding what happens if one checked only on the first day?
Podcast: Play in new window | Download
Subscribe: Apple Podcasts | Spotify | RSS
Podcast (dafyomi4women-hebrew): Play in new window | Download
Subscribe: Apple Podcasts | Spotify | RSS
Sorry, the comment form is closed at this time.