מניין לנו שבשר במת מטמא לח ויבש? שתי תשובות שונות הובאו. הגמרא מקשה עליהם ממקומות אחרים. יש יוצאים מן הכלל – שיניים, שער וציפורן – למה הם לא מטמאים? איך זה מסתדר עם מה שנאמר מקודם? מה לגבי עור האדם? האם מטמא? האם נחשב כמו שער וציפוניים שגזעו מחליף? מניין לנו שהזוב מטמא כמו הזב? האם מטמא בדיוק כמו הזב או האם יש הבדלים? דיני רוק של זב – איך מטמא? האם מטמא כמו הזב? מי האף – מניין לנו שמטמא? מחלוקת ר’ יוחנן וריש לקיש. מהן הנפקא מינות?
From where do we derive that flesh of a dead body transfers impurity whether moist or dry? two answers are brought. The gemara raises contradictions. There are some exceptions – teeth, hair and nails. Why are those exceptions to the rule? What about skin? Is it like hair and nails because it can regenerate? If so, why can it carry impurites? From where do we derive that the zav’s discharge is also impure? Does it transfer impurities in the same way as the zav himself? Liquids from the nostril – from where do we derive that they transfer impurities? Debate between Rabbi Yochanan and Reish Lakish. In which case would they differ?
Podcast: Play in new window | Download
Subscribe: Apple Podcasts | Spotify | RSS
Podcast (dafyomi4women-hebrew): Play in new window | Download
Subscribe: Apple Podcasts | Spotify | RSS
Sorry, the comment form is closed at this time.