יש פירושים שונים לגבי שלושת השלבים השלבים המוזכרים במשנה שבהן אשה רואה דם לאחר תשמיש (במיוחד בין השלב השני לשלישי). הגמרא דנה בשיטות השונות. האם בעל יכול להניח שאשתו טהורה וביחד עם זה, האם היא צריכה לבדוק את עצמה לוודא שהיא טהורה? האם זה שונה אם היה מחוץ לעיר וחוזר? האם זה תלוי אם יש לה וסת או אין לה וסת? איך זה קשור למחלוקת האם וסתות דאורייתא או דרבנן?אם עברו מספיק ימים שהיתה יכולה להיות בנדה ואז לטבול, האם אפשר להניח שהיא עשתה כן? האם זה נכון שאין ספק מוציא מידי ודאי?
There are different interpretations regarding the three stages manetioned in the mishna about a woman finding blood after intercourse (particularly between the second a third stage). The gemara discusses the differnt approaches. Can a husband assume that his wife is not in nidda, esp. if he comes home from a trip and does she need to check herself or can she assume if she hasn’t seen blood, she is fine. On what does it depend? Is it different if she has a regular cycle or not? How does the debate regarding whether vestot (assuming a cycle will come at a particular time) is a rabbinic or Torah law? If enough days have elapsed that a woman could have menstruated and gone of the mikveh, can the husband assume that she did? Is it always true that a doubt cannot override a certainty?
Podcast: Play in new window | Download
Subscribe: Apple Podcasts | Spotify | RSS
Podcast (dafyomi4women-hebrew): Play in new window | Download
Subscribe: Apple Podcasts | Spotify | RSS
Sorry, the comment form is closed at this time.