איפה שמרו בויים במקדש – כמה שומרים היו? האם באמת ישנו הכהנים על הבגדים שלהם – האם מותר להינות מבגדי כהונה? והאם יש בעייה של איסור כלאים? האם אסור ללבוש בגדי כהונה מחוץ למקדש? אם כן, איך לבש אותם שמעון הצדיק באירוע עם אלקסנדר מוקדון והשומרונים כשרצו להחריב את בית המקדש (יום הר גריזים)? בעניין המנעול בשירותים, מובא סיפור על רב ספרא ור’ אבא כשהיה רב ספרא בשירותים והזמין ר’ אבא להיכנס. למה? מובא הלכה בקשר לניקיון הכוס לפני ואחרי שתייה כדי שאחרים יוכלי לשתות מהכוס שלי לסכן את עצמם עם חיידקים שלך. ובגלל סיפור שקרה ומת תלמיד מצמא שלא רצה לנקות כוסו של רבו (משום כבודו), לומדים כמה הלכות חשובות בקשר לרב ותלמיד.
Where did the levites guard – how many were there? Did the priests really sleep with their clothes under their heads? Is there a problem of benefiting from the clothing or from shaatnez? IS it forbidden to wear them outside the temple – if so, in the story regarding the event that happened on Yom Har Grizim, when the Shomronim enlisted Alexander Mokdon to allow them to destroy the Temple, Shimon HaTzadik wore his priestly garments to go out to meet him and saved the Temple from being destroyed. A story is brought regarding Rav Safra who allowed Rabbi abba to enter the bathroom while he was in their. In light of the mishna (describing the lock on the bathroom), how could he have done that. Since there are germophobes, people should wask their cups before and after drinking, esp. a rabbi in case his student will want to not disrepect his rabbi by washing out his cup and will refrain from drikning (as happened once and the student dieed of thirst). From this story, a few laws are dervied regarding student/rabii relationships.
Podcast: Play in new window | Download
Subscribe: Apple Podcasts | Spotify | RSS
Podcast (dafyomi4women-hebrew): Play in new window | Download
Subscribe: Apple Podcasts | Spotify | RSS
Sorry, the comment form is closed at this time.