הברייתא ממשיכה לדרוש מתי חייבים במעילה – חייבים אפילו כשמשתמשים בכספי הקדש לדבר קדוש. למה היה צורך לרבות גם נשיא וכהן גדול לחיוב מעילה? האם זהב באמת לא נפגם? אם נהנה פגם אבל בחפצים אחרים או נהנה פחות משוה פרטוה ופגם פחות משוה פרוטה, הם אינם מצטרפים. אין מועל אחר מועל חוץ ממקרים חריגים (כי המעילה עצמה מוציאה את החפץ מידי הקדש לחולין). מהם החפצים החריגים? על איזה דבירם יש ויכוח?
The braita continues to explain extra cases where meila is applicable – even in cases where one uses the item to purchase other sanctified items. Why did the braita need to include that a king and high priest are obligated in meila? Does gold really not get damaged? If one benefited less than a pruta and damaged less than a pruta or benefited from one item and damaged a different, they do not join together. if one misuses a consecrated item it becomes non sacred and therefore the next person is not obligated for misuse. However there are some exceptions – which items are clear exceptions and which are a subject of debate?
Podcast: Play in new window | Download
Subscribe: Apple Podcasts | Spotify | RSS
Podcast (dafyomi4women-hebrew): Play in new window | Download
Subscribe: Apple Podcasts | Spotify | RSS
Sorry, the comment form is closed at this time.