מחלוקת ר’ זירא ורבא לגבי החשיבות של ספק ידיעה גם מופיע כמחלוקת ר’ יוחנן וריש לקיש. הגמרא מביאה ברייתא שסותרת שיטותיהם – איך היא פוטרת את הבעייה? העובר על עבירה בשוגג אבל לא יודע על איזה עבירה עבר – מה הדין – האם מביאים חטאת? אשם תלוי? או לא כלום? האם המקרה הזה רק כשיש שני שמות נפרדות לעבירה או גם בתוך אותה עבירה? מה זה מתעסק? ואיך ההלכה של מתעסק משתנה בסוגים שונים של עבירות כמו שבת, אכילת חלב ועבירות אחרות? מי שיש לפניו שני ילדים לימול בשבת ועשה ברית מילה לשזה שלא חייב בשבת – פטור משום שהיה עסוק במצווה. למה לא פטור משום מתעסק אפילו אם לא היה עסוק במצווה?
The argument between Rabbi Zeira and Rava about a knowledge about a doubt also appears as an argument between Rabbi Yochanan and Reish Lakish. The gemara brings a braita that contradicts each of them and resolves it. If one commits a sin unwittingly but isn’t sure which sin, is one obligated to bring a sin offering? A provisional guilt offering? Nothing? Is this the case only if there are two differnet names to the possible sin or even if it has the same name? What is mitasek – one who acts unawares? How does the halacha regarding a mitasek differ depending on what area of halacha it was done, i.e. Shabbat, eating forbidden fats, other sins? If there were two babies before a mohel adn one was obligated to have a brit milah on Shabbat and one was after Shabbat and mistakenly the mohel circumcised the wrong one, he is exempt because he was busy with a mitzva. Why wasn’t be exempt simply because he was mitasek and would in any case be exempt?
Podcast: Play in new window | Download
Subscribe: Apple Podcasts | Spotify | RSS
Podcast (dafyomi4women-hebrew): Play in new window | Download
Subscribe: Apple Podcasts | Spotify | RSS
Sorry, the comment form is closed at this time.